Singles Day deals

China’s en ’s werelds grootste online shopping evenement vindt plaats op 11 november. Bekend als Singles Day deals, veranderde Alibaba en haar oprichter, Jack Ma, deze nationale vrije dag in een anti-valentijnsdag dat sinds 2009 een wereldwijd shopping festival is geworden waar miljarden dollars in worden omgezet met Singles day deals.

Hoe zijn Singles day deals begonnen?

Singles Day, begon in 1993 bij de Nanjing University als een dag waarop studenten hun vrijgezellen bestaan vierden. De datum 11:11 werd gekozen omdat het lijkt op 4 kale stokken.

Waar gaat het om bij Singles day deals?

Het jaarlijkse evenement begint om middernacht op 11 november en duurt 24 uur, met hoge kortingen die worden gedreven door het belangrijkste Alibaba platform, Tmall. Zie het als de Aziatische versie van de Amerikaanse Black Friday en Cyber Monday shopping sale, maar dan groter dan die twee. Massaal kopen consumenten online en in winkels Singles day deals.

Wie doet er mee aan Singles day deals?

Dit jaar zegt Alibaba dat meer dan 15 miljoen producten van meer dan 140.000 merken, waaronder 60.000 internationale merken, kortingen zullen aanbieden op Tmall. Dit is een stijging van 100.000 ten opzichte vorig jaar. Naast de e-commerce gigant zijn ook andere platforms zoals JD.com een belangrijke concurrent geworden en zullen ze net zo hard pushen om shoppers aan te trekken.

Hoeveel wordt er uitgegeven aan Singles day deals?

Qua verkoop staat Singles Day deals bekend om het verzamelen van record aantallen, meer dan de verkoop van Black Friday, Cyber Monday of Amazon Prime Day. In 2016 maakte Alibaba een verbluffende $ 17,8 miljard ($ 5 miljard in het eerste uur alleen) en is van plan om dit record te breken dit jaar.

Hoe wordt de hoge vraag naar Singles day deals voldaan?

Shoppers kopen alle soorten Singles day deals, zoals huishoudapparaten, elektronica en zelfs auto’s. Om het grote aantal leveringen aan te kunnen, opende Alibaba zijn eerste geautomatiseerde, door robots beheerde magazijn. JD.com rust ook niet op zijn lauweren. Het heeft samengewerkt met Walmart om het winkelproces te vereenvoudigen en de leveringen van Singles day deals te versnellen.

Meer aandacht voor luxe bij Singles day deals

Dit jaar focust Alibaba, via strategische partnerschappen met internationale modemerken zoals Jason Wu, Openingsceremonie en Robert Geller, sterk op de luxesector met haar Singles day deals. Ook JD.com doet een beroep op high-end consumenten door de lancering van een nieuwe luxe e-commerce site, TOPLIFE, die live gaat op Singles Day.

De ‘New Retail’ strategie van Singles day deals

Dit jaar is ook het 1-jarig jubileum van de introductie van de ‘New Retail’ strategie van Alibaba. De term bedacht door Ma is bedoeld om de steeds wazigere lijnen tussen offline en online winkelen weer te geven. Als zodanig werkt Alibaba samen met 52 winkelcentra om 60 pop-up stores in 12 steden in China op te zetten. 100.000 winkels worden ook ‘slimme winkels’ met technische functies, variërend van gezichtsherkenning-aangedreven betalingsoplossingen, scan-and-deliver O2O-winkelfuncties en AR beauty-zelfstudies om een veel meeslepende ervaring te creëren.