Singles Day 2017

Chinese kopers spenderen een recordbedrag van € 25 miljard tijdens Singles ‘Day 2017. Het jaarlijkse evenement voor eenzame harten is nu vier keer groter dan de Black Friday en Cyber Monday, de grootste dag van de Amerikaanse kalender. Shoppers hebben meer dan € 25 miljard (168,2 miljard yuan) uitgegeven tijdens de jaarlijkse Singles Day in China, waarbij eerdere records voor ‘s werelds grootste retailevenement werden verslagen.

Hoe is Single’s Day 2017 ontstaan?

Single’s Day 2017, is een jaarlijks terugkerend evenement dat door de Chinese e-commerce gigant Alibaba wordt gepromoot en gehouden op 11 november. Het werd vermoedelijk gestart door bachelor studenten in de jaren 1990 die cadeaus voor zichzelf kochten als een soort van anti-Valentijnsdag. De datum 11/11 werd geselecteerd voor zijn verzameling van de nummers 1 (eenzamen).

Wat is Single’s Day 2017 precies?

Bedrijven bieden grote kortingen aan voor een reeks producten die gedurende een periode van 24 uur worden verkocht. Maar sommige deals hebben limieten, zoals de eerste 33 klanten die de mogelijkheid hadden om een levenslange voorraad Chinese baijiu te kopen voor slechts 1,111 yuan (€ 1400).

Single’s Day 2017 in vergelijking met andere retail evenementen

Single’s Day 2017 is nu bijna vier keer groter dan de Black Friday en Cyber Monday, de twee grootste winkeldagen in de VS. Dit jaar besteden de klanten ongeveer 40% meer aan Alibaba dan vorig jaar, en de omzet in 2016 werd bereikt in slechts 13 uur met € 1 miljard doorgebracht in de eerste twee minuten na middernacht. Andere e-commercebedrijven hebben ook de prijzen verlaagd, maar het evenement is nauw verbonden met Alibaba.

Optredens Single’s Day 2017

Het bedrijf vloog beroemdheden naar Shanghai om op te treden tijdens een televisiegala om de uren voorafgaand aan de start van Singles Day te markeren. Nicole Kidman, Pharrell Williams en Maria Sharapova verschenen op het podium dit jaar, en in het verleden hebben performers als David en Victoria Beckham, Daniel Craig en Kobe Bryant meegedaan.

Single’s Day 2017 en Alibaba

De Singles Day wordt nu zwaar gepromoot door Alibaba, dat verschillende online markten in China runt. In tegenstelling tot Amazon biedt Alibaba eenvoudig een platform voor winkels om een online winkel op te zetten en verkoopt deze producten niet rechtstreeks aan klanten.

Kritiek op Single’s Day 2017

Maar Single’s Day 2017 wordt niet universeel gevierd. Greenpeace noemde het een “catastrofe voor het milieu” en voerde onderzoek uit waaruit bleek dat het evenement vorig jaar 258.000 ton CO2-uitstoot produceerde. De Amerikaanse Securities and Exchange Commission heeft in 2016 een onderzoek gestart naar de berekening van de verkoopcijfers door Alibaba. Singles Day, waarvoor een leger logistieke medewerkers nodig is om miljoenen bestellingen te leveren, is ook aangevallen omdat zowel bezorgers als de winkels die winst maken, worden overladen met werk.
“Het is van nature gebaseerd op een model van waanzinnige massaconsumptie dat is onhoudbaar voor de mondiale ecosystemen, een krankzinnige carrousel van kopen en verkopen dat exploiteert een aantal van China’s laagste inkomens, terwijl anderen gieten van het materialisme als een zalf voor een gebrek aan psychologische vervulling”, aldus een commentaar op de Shanghai-gebaseerde Sixth Tone nieuwswebsite.