Het ontstaan van Singles Day

Vergeet Black Friday. Single’s Day, is ’s werelds grootste online winkeldag van het jaar. Chinese kopers gaven in 2017 $ 17,8 miljard uit in 24 uur. Meer dan $ 12 miljard werd uitgegeven aan het shoppen in Alibaba in de eerste 12 uur Singles Day.

Wat is Singles Day?

Singles Day begon als een “anti-valentijnskaart” feest voor enkele mensen in China terug in de jaren 1990, maar het heeft geleid tot ’s werelds grootste online shopping dag. Het vindt elk jaar plaats op 11 november in China.

Wat heeft Singles day met alleenstaande mensen te maken?

Ben jij net zoals Bridget? Misschien is het dan tijd om een cadeau voor jezelf te kopen. 11 november of 11.11 staat in China bekend als “kale stokken feestdag” vanwege de manier waarop het er numeriek uitziet. Singles Day begon ooit als Dag van de anti-valentijnskaart in de jaren 1990 toen studenten aan de Universiteit van Nanjing hun vrijgezellen leven begonnen te vieren. Het werd vervolgens door e-commerce gigant Alibaba (China’s Amazon equivalent) in 2009 goedgekeurd en is nu uitgegroeid tot een dag dat iedereen, ongeacht hun single-status, om cadeaus voor zichzelf koopt.

Het wordt ook wel Bachelors ‘Day genoemd vanwege de onbalans tussen mannen en vrouwen in China. Het een-kind-beleid van het land, waar men een einde aan gaat maken, samen met de culturele en economische druk voor dat kind om een zoon te zijn, heeft geleid tot een mannelijke overschot. In 2011, bleek dat er 20 miljoen meer mannen dan vrouwen zijn onder de leeftijd van 30. Sociologen verwachten dat dit verschil in 2020 is uitgebreid tot 35 miljoen. Tegen 2030 zullen naar schatting een-op-vier Chinese mannen van eind dertig niet getrouwd zijn.

Hoe werd Singles Day een winkel dag?

Alibaba managers zagen de commerciële kans op Singles Day in 2009 en begonnen met het lanceren van ‘Double 11′ deals, net zoals online winkelen begon te exploderen. Het werd ook gezien als een kans om de verkoop te stimuleren in de pauze tussen China’s Gouden Week nationale feestdag in oktober en de kerstperiode. In dat eerste jaar besteedden consumenten 50 miljoen yuan (ongeveer 6 miljoen euro) en gaven 27 handelaren kortingen. In 2011, dat de Singles Day of the Century werd genoemd omdat het 11.11.11 was, werd er over het hele platform van Alibaba meer dan € 500 miljoen uitgegeven gedurende de dag.

Toen de verkoop bijna het volgende jaar verviervoudigde, was Alibaba het handelsmerk van Singles Day. Een deel van het afgebeelde verkoopcentrum rond alleenstaanden, zoals hoofdkussens en enkele reiskaartjes, maar de dag is nu uitgebreid naar een all-inclusive winkelvakantie. Het in Hangzhou gevestigde bedrijf, opgericht door excentrische zakenman en de op twee na rijkste man van China, Jack Ma, verwijst nu naar de Singles Day als het 11.11 Global Shopping Festival.

Dus is Singles Day groter dan Black Friday?

Singles Day overstijgt Black Friday in alle opzichten. Vorig jaar kochten Chinese consumenten voor bijna € 11,4 miljard aan goederen voor zichzelf van Alibaba in slechts 24 uur. Dit jaar overtrof Alibaba dat totaal binnen 15 uur.

Dit resulteerde in 467 miljoen pakketten die werden afgeleverd nadat 710 miljoen betalingen waren verricht. Dat was een stijging van 60 procent ten opzichte van 2014 en meer dan het dubbele van de totale online verkoop van Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday gecombineerd in de VS in 2015.